Det økonomiske bryllupet

Jeg giftet meg for et par år siden, og i planleggingsperioden i tiden før irriterte jeg meg stadig vekk på hvordan alle aktørene brukte det samme, ene argumentet for å få deg til å bruke mest mulig på denne ene dagen. «Det er bare èn gang i livet», «du vil vel ha det drømmebryllupet du alltid har drømt om?». Enten det er kjole, blomster, catering, lokale eller fotograf, dobler prisen seg med en gang forespørselen din inneholder ordet «bryllup». Leverandørene vet godt at pengene dine ofte sitter mye løsere med en gang det er snakk om bryllupsfeiring, og dette bruker de for alt det er verdt.

Med litt planlegging trenger det nødvendigvis ikke bli så forferdelig kostbart å gifte seg. Her kommer mine seks tips for de som planlegger den store dagen.

  1. Budsjett. Tenk gjennom hele bryllupsdagen, og sett opp et budsjett med poster for hver utgift. Det finnes flere ferdige maler til bryllupsbudsjetter rundt om på nettet. Bestem dere på forhånd om hvor mye penger dere vil bruke, og tilpass budsjettet etter dette. Lokale for festen og mat/drikke er vanligvis de største utgiftene på en slik dag, og antall gjester er dermed vesentlig for utgiftene.

  2. Begynn planleggingen tidlig! Lag handleliste for alt som må kjøpes inn, og se etter tilbud. Vi handlet en god del i Sverige, og kjøpte en del ting underveis her og der etter hvert som vi kom over gode tilbud. Det finnes ørten blogger og nettsider med inspirasjon og gjør-det-selv-guider til pynt og dekorasjon. Løsninger i siste liten er alltid dyre, og god tid vil dessuten spare dere for mye stress.

  3. Bruk nettverket ditt! Dette er etter min mening kanskje det viktigste punktet på hele listen. Tjenester av venner og bekjente er uvurderlige når du skal arrangere bryllup. Har du kanskje en kusine som synger som en engel, en kamerat som er den fødte toastmaster eller en nabo som er konditor? Mulighetene her er uendelige. I mitt eget bryllup fikk vi blant annet låne festlokale gratis, bryllupskake til innkjøpspris samt at flere av gjestene bakte kaker til kaffen. Dette betyr selvsagt ikke dette at alle dine venner og kjente skal gjøre dette fullstendig gratis, men det er mye å spare her. I tillegg setter det et mye mer personlig preg på feiringen.

  4. Tenk smart ved bytte av gaver. Det er fort gjort å få dobbelt opp av gaver, eller rett og slett få ting dere ikke liker. Bytting av varer er altså nærmest uunngåelig. Jeg har lagt merke til at de typiske kjedene som Tilbords, Kitchen og så videre svært ofte har ting på tilbud, og da snakker vi gjerne 50% (det sier forresten noe om dekningsgraden disse kjedene opererer med, men det er en annen sak). Følg med på disse tilbudene, så kan du gjøre noen gode kjøp med alle tilgodelappene du sitter igjen med etter all byttingen.

  5. Velg en dato utenfor høysesongen. De fleste forbinder kanskje bryllup som noe som oftest skjer på varme sommerdager. Som kjent for mange er dessverre sommer i Norge ingen garanti for regnfrie dager. Den gode gamle regelen om tilbud og etterspørsel er intet unntak i bryllupsbransjen heller, slik at lokaler, catering og blomsterdekoratører ofte er dyrest om sommeren. Hvis du der imot velger en tid utenfor sesongen, kan det være mange gode dealer å hente når pågangen ikke er like stor. Andre fordeler med å ha bryllup i lavsesongen er for eksempel at det er mindre sjans for at det krasjer med gjestenes ferieplaner og eventuelle andre bryllup på samme dag.

  6. Ha kontroll på gavekort og tilgodelapper! De fleste brudepar får ofte gavekort som kan brukes hos diverse kjeder og butikker. Den store fordelen med dette er at dere selv kan velge hva gavekortet skal brukes til, men den enda større ulempen i mine øyne, er at svært mange gavekort bare blir lagt i en skuff og glemt. Dette er selvfølgelig meget gunstig for handelsstanden, som i prinsippet får betalt for en vare som aldri blir hentet. En del av gavekortene har utløpsdato etter ett år, og det året går fort! Selv fant vi i ettertid gavekort og tilgodelapper for et par tusen sure kroner som var gått ut på dato. Dette løste seg heldigvis, da butikkene ville ta imot gavekortene som betaling likevel. Alt blir uansett mye enklere hvis man har oversikt over hvilke gavekort man har, og når de går ut. Hvis du legger det inn i kalenderen din, får du det med deg.

Har du noen gode tips jeg ikke har nevnt? Legg gjerne igjen en kommentar!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *